سفارش تبلیغ
صبا ویژن

18 . عمر رضا کحالة (معاصر) :
وی اینگونه نقل می کند :
وتفقد أبو بکر قوماً تخلفوا عن بیعته عند علی بن
أبی طالب کالعباس، والزبیر وسعد بن عبادة فقعدوا فی بیت فاطمة، فبعث أبو
بکر إلیهم عمر بن الخطاب، فجاءهم عمر فناداهم وهم فی دار فاطمة، فأبوا أن
یخرجوا فدعا بالحطب، وقال: والذی نفس عمر بیده لتخرجن أو لأحرقنّها على من
فیها. فقیل له: یا أبا حفص إنّ فیها فاطمة، فقال: وإن....
اعلام النساء : ج 4 ، ص 114.
ابو بکر عمر
را به دنبال عده ای که از بیعت با او سرباز زده بودند _ از جمله عباس و
زبیر و سعد بن عبادة _ و نزد آقا امیر المؤ منین علی علیه السلام در خانه
حضرت زهرا تحصن کرده بودند فرستاد ، عمر آمد و آنها را صدا زد که بیرون
بیایند آنها در خانه بودند و از بیرون آمدن ابا کردند ، عمر هیزم طلب کرد
و گفت : قسم به آنکه جان عمر در دست اوست یا بیرون بیائید و یا اینکه خانه
را با اهلش به آتش می کشم . به گفته شد ای اباحفص (کنیه عمر) در این خانه
فاطمة است ، او گفت اگرچه فاطمه هم باشد ( خانه را به آتش می کشم ) .

19 . عبد الفتاح عبد المقصود :
این دانشمند خبیر و شهیر
مصری ، داستان دربارِ هجوم به خان? وحی را در دو مورد از کتاب خود آورده
است که ما به آن‌ها اشاره می‌کنیم :
إنّ عمر قال : والذی
نفسی بیده ، لیخرجنَّ أو لأخرقنّها علی من فیها ... ! قالت له طائفة خافت
الله ورعت الرسول فی عقبة : یا أبا حفص ! إن فیها فاطمة ... ! فصاح لا
یبالی : و إن ... ! واقترب وقوع الباب ، ثم ضربه واقتحمه ... وبدا له علیّ
... . ورنّ حینذاک صوت الزهراء عند مدخل الدار ... فإن هی إلاّ رنة
استغاثة أطلقتها : یا أبت رسول الله ...
تستعدی بها الراقد بقربها فی رضوان ربّه علی عسف صاحبه ، حتی تبدّل العاتی
المدل غیر إهابه ، فتبدّد علی الأثر جبروته ، وذاب عنفه وعنفوانه ، و ودّ
من خزی لو یخرَّ صعقاً تبتلعه مواطئ قدمیه ارتداد هدبه الیه ... .
وعند ما نکص الجمع ، وراح یفرّ کنوافر الظباء المفزوعة أمام صیحة الزهراء
، کان علیّ یقلّب عینیه من حسرة وقد غاض حلمه ، وثقل همّه ، وتضبضت أصابع
یمینه علی مقبض سیفه کهمّ من غیظه أن تغوض فیه ... .
الإمام علی بن أبی طالب ، عبد الفتاح عبد المقصود ، ج4 ، ص274-277 و ج1 ، ص192-193 .
عمر گفت : قسم
به کسی که جان عمر در دست او است ، بیرون بیایید و الا خانه را بر سر
ساکنانش به آتش می‌کشم ! گروهی که از خدا می‌ترسیدند و حرمت پیامبر را در
نسل او نگه می‌داشتند ، گفتند : ای أبا حفص ! فاطمه در این خانه است . و
او بی پروا فریاد زد : باشد ! عمر نزدیک آمد و در زد ، سپس با مشت و لگد
در کوبید تا به زور وارد شود ، علی (علیه السلام) پیدا شد .
صدای ناله زهرا در آستانه خدا بلند شد . آن صدا ، طنین استغاثه‌ای بود که دختر پیامبر سر داده و می‌گفت : پدر ! ای رسول خدا ...
می‌خواست از دست ظلم یکی از اصحابش او را که در نزدیکی وی در رضوان
پروردگارش خفته بود ، برگرداند ، تا که سرکش گردن فراز بی پروا را به جای
خود نشاند و جبروتش را زایل سازد و شدّت عمل و سختگیریش را نابود کند و
آرزو می‌کرد قبل از این که چشمش به وی بیفتد ، صاعقه‌ای نازل شده او را در
یابد .
وقتی جمعیت برگشت و عمر می‌خواست همچون آهوان رمیده ، از برابر صیحه زهراء
فرار کند ، علی از شدت تأثیر و حسرت با گلوی بغض گرفته و اندوهی گران ،
چشمش را در میان آنان می‌گردانید و انگشتان خود را بر قبضه شمشیر فشار
می‌داد و می‌خواست از شدت خشم در آن فرو رود .
و باز در همان کتاب می‌نویسد :
و هل علی السنة الناس عقال یمنعها أن تروی قصة حطب
أمر به ابن خطاب فأحاط بدار فاطمة ، و فیها علی و صحبه ، لیکون عدة
الاقناع أو عدة الایقاع ؟..
علی أنّ هذه الأحایث جمیعها و معها الخطط المدبرة أو المرتجلة کانت کمثل الزبد ، أسرع إلی ذهاب و معها دفعة إبن الخطاب !..
أقبل الرجل ، محنقاً مندلع الثورة ، علی دار علی و قد ظاهره معاونوه و من جاء بهم فاقتحموها أو شکوا علی الإقتحام .
فاذا وجه کوجه رسول الله یبدو بالباب ـ حائلا من حزن ، علی قسماته خطوط
آلام و فی عینیه لمعات دمع ، و فوق جبینه عبسة غضب فائر و حنق ثائر ...
و توقف عمر من خشیته و راحت دفعته شعاعا . توقف خلفه ـ امام الباب ـ صحبه
الذین جاء بهم ، إذا رأوا حیالهم صورة الرسول تطالعهم من خلال وجه حبیبته
الزهراء . و غضوا الأبصار ، من خزی أو من استحیاء ؛ ثم ولت عنهم عزمات
القلوب و هم یشهدون فاطمة تتحرک کالخیال ، وئیدا وئیدا ، بخطولت المحزونة
الثکلی ، فتقترب من ناحیة قبر أبیها ... وشخصت منهم الأنظار و أرهفت
الأسماع الیها ، و هی ترفع صوتها الرقیق الحزین النبرات تهتف بمحمد الثلوی
بقربها تنادیه باکیة مریر البکاء :
« یا أبت رسول الله ... یا أبت رسول الله ... »
فکأنما زلزلت الأرض تحت هذا الجمع الباغی ، من رهبة النداء .
و راحت الزهراء و هی تستقبل المثوی الطاهر تستنجد بهذا الغائب الحاضر :
« یا أبت یا رسول الله ... ماذا لقینا بعدک من إبن الخطاب ، و إبن أبی قحافة !؟ .
فما ترکت کلماتها إلا قلوبا صدعها الحزن ، و عیونا جرت دمعا ، و رجالا
ودوا لو استطاعوا أن یشقوا مواطئ أقدامهم ، لیذهبوا فی طوایا الثری مغیبین
.
المجموعةالکاملة الامام على بن ابیطالب، عبدالفتاح عبدالمقصود، ترجمه سید محمود طالقانى، ج1، ص190 تا 192.

مگر دهان مردم بسته و بر زبانها بند است که قصه
هیزمی را که زاده خطاب دستور داده بود که در درب خانه فاطمه جمع کنند
بازگو نکنند ؟!
آری زاده خطاب دور خانه را که علی و اصحابش در آن بودند محاصره کرد تا بدین وسیله آنان را قانع سازد یا بی محابا بتازند !
همه این داستان ها با نقشه‌ای از پیش طرح شده یا ناگهانی پیش آمد . مانند
کفی روی موج ظاهر شد و اندکی نپائید که همراه جوش و خروش عمر از میان رفت
! ... این مرد خشمگین و خروشان به سوی خانه علی روی آورد و همه همدستانش
دنبال او به راه افتادند و به خانه هجوم آوردند یا نزدیک بود هجوم آورند ،
ناگهان چهره ای چون چهره رسول خدا میان در آشکار شد ـ چهره ایکه پرده
اندوه آنرا گرفته آثار رنج و مصیبت بر آن آشکار است ، در چشمهایش قطرات
اشک می درخشد و بر پیشانش گرفتگی غضب هویدا بود ... عمر به جای خود خشک شد
و آن جوش و خروشش چون موج از میان رفت ، همراهانش که دنبالش به راه افتاده
بودند پشت سرش در مقابل در بُهت زده ایستادند ، زیرا روی رسول خدا را از
خلال روی حبیبه اش زهرا (سلام الله علیها) دیدند ، سرها از شرمندگی و حیا
به زیر آمد و چشمها پوشیده شد ، دیگر تاب از دلها رفت همین که دیدند فاطمه
مانند سایه ای حرکت کرد و با قدمهای حزن زده لرزان اندک اندک به سوی قبر
پدر نزدیک شد ... چشمها و گوشها متوجه او گردید ، ناله اش بلند شد باران
اشک می ریخت و با سوز جگر پی در پی پدرش را صدا می زد
« بابا ای رسول خدا ... ای بابا رسول خدا ! ... »
گویا از تکان این صدا زمین زیر پای آن گروه ستم پیشه به لرزه درآمد ...
باز زهرا نزدیک تر رفت و به آن تربت پاک روی آورد و همی به آن غایب حاضر
استغاثه می کرد :
«بابا ای رسول خدا... پس از تو از دست زاده خطاب وزاده ابی قحافة چه برسر
ما آمد!» دیگر دلی نماند که نلرزد و چشمی نماند که اشک نریزد ، آن مردم
آرزو می کردند که زمین شکافته شود و در میان خود پنهانشان سازد .
ترجمه
برگرفته شده از کتاب علی بن ابی طالب تاریخ تحلیلی نیم قرن اول اسلام ـ
ترجمه المجموعة الکاملة الامام على بن ابیطالب، عبدالفتاح عبدالمقصود ـ
مترجم سید محمود طالقانى ، ج 1 ، ص 326 تا 328 ، چاپ سوم ، چاپخانه افست
حیدری .
ترجمه کوتاه از عبد الفتاح عبد المقصود :
عبدالفتاح عبدالمقصود، از دانشمندان سنى مذهب و نویسندگان
برجسته مصر به حساب مى آید که به هر دو لغت فصیح عربى و زبان عامیانه شعر
سروده است. در سال 1912 میلادى در اسکندریه مصر متولد شد . او تحصیلات
دانشگاهى اش را در رشته تاریخ اسلامى در مصر انجام داد . مدتى رییس دفتر
معاون رییس جمهورى (حسن ابراهیم) و مدیر کتابخانه نخست وزیرى مصر بود و
همچنین مؤسس و عضو هیأت تحریریه مجله «الحدیث» در اسکندریه شد و در نهایت
رییس دفتر نخست وزیر مصر (محمد صدقى سلیمان) گردید .
همچنین وى از جمله مؤلفین کتابهاى درسى رشته تاریخ و جغرافیا و علوم
اجتماعى در مصر بوده است . علاوه بر این ها وى داراى تألیفات متعددى است
که از جمله مى توان کتاب هاى «ابناءنا مع الرسول»، «یوم کیوم عثمان»،
«صلیبیه الى الأبد»، «الزهراء ام ابیها»، «الامام على بن ابى طالب»،
«السقیفة و الخلافة» و... نام برد.
بزرگترین و مهمترین اثر وى همان کتاب «الامام على بن ابیطالب» در 9 جلد مى
باشد که آن را در مدت سى سال نگاشته است. در این کتاب وى با بصیرت و ژرف
نگرى خاص ، درهاى نوینى از تحقیق را در تاریخ تحلیلى اسلام گشوده و بسیارى
از پرده هاى ابهام را از میان برداشته است.
او با شهامتى بزرگ و ستودنى که شایسته هر محقق آزاداندیش است ، تاریخ و
شخصیت هاى آن را از درون هاله تقدیس و تنزیه که جز به بهاى حق پوشى فراهم
نشده بیرون آورد و در معرض نقد و تحلیل و استنتاج قرار داد ، و در عین
پایبندى به مذهب اهل سنت توانست با غلبه بر تعصبات و تعلقات گمراه کننده
رایج در طى تحقیق و پژوهش سى ساله اش صادقانه جانب انصاف را رعایت کرده به
تحلیل علمى تاریخ نیم قرن نخستین اسلامى بپردازد .
او در قسمتى از نامه اش در مورد ترجمه فارسى این کتاب مى نویسد:
این ترجمه وسیله خیرى براى نزدیک ساختن مذاهب
اسلامى (شیعه و سنى) به یکدیگر خواهد گشت ، چه شیعه برخلاف تصورش خواهد
دانست که شخصى سنى مانند من درباره امام على(علیه السلام) در کتاب خود
چنین انصافى روا داشته است .

پشیمانی ابوبکر در آخرین روزهای زندگی :
معمولاً هر
شخصی در آخرین روزهای زندگیش و هنگامی که احساس می‌کند مرگ به او نزدیک
شده است ، مهمترین سخنان خود را گفته و اساسی‌ترین سفارش‌ها را می‌کند .
ابن أبی قحافه نیز در آخرین روزهای عمرش ، سخنانی گفته است که شنیدن آن‌ها
واقعیت‌های بسیاری را آشکار می‌کند ؛ هر چند که او حتی در این جا نیز از
گفتن تمام حقایق خودداری کرده است ؛ اما همین اندازه‌اش نیز برای اثبات
بسیاری از مسائل کفایت می‌کند .
وی در آخرین روزهای عمرش ، اعتراف می‌کند که دستور هجوم به خانه صدیقه
طاهره را صادر کرده است . تعدادی از علمای اهل سنت ؛ از جمله شمس الدین
ذهبی (748هـ ) در تاریخ الإسلام ، در تاریخ زندگی ابوبکر ، محمد بن جریر
طبری در تاریخش ، ابن قتیبه دینوری در الإمامة والسیاسة ، ابن عساکر در
تاریخ مدینه دمشق و ... چنین می‌نویسند :
عبد الرحمن بن عوف در بیماری ابوبکر بر او وارد شد و بر وی سلام کرد ، پس از گفتگویی ، ابوبکر به او چنین گفت :
أما إنی لا آسى على شیء إلا على ثلاث فعلتهن
، وثلاث لم أفعلهن ، وثلاث وددت أنی سألت رسول الله صلى الله علیه وسلم
عنهن : وددت أنی لم أکن کشفت بیت فاطمة وأن أغلق علی الحرب .

تاریخ الإسلام ، ج3
، ص118 و تاریخ الطبری، ج 2، ص 619، ج 3 ص 430 ط دار المعارف بمصر و
الامامة والسیاسة - ابن قتیبة الدینوری ، تحقیق الزینی - ج 1 - ص 24 و
تاریخ مدینة دمشق - ابن عساکر - ج 30 - ص 422 و شرح نهج البلاغة - ابن أبی
الحدید - ج 2 - ص 46 – 47 و المعجم الکبیر - الطبرانی - ج 1 - ص 62 و مجمع
الزوائد - الهیثمی - ج 5 - ص 202 – 203 و مروج الذهب ، مسعودی شافعی ، ج1
،‌ ص290 و میزان الاعتدال - الذهبی - ج 3 - ص 109 و لسان المیزان - ابن
حجر - ج 4 - ص 189 و کنز العمال ، المتقی الهندی ، ج 5 ، ص631 و ... .

من به چیزی تأسف نمی‌خورم ، مگر بر سه چیز که انجام
دادم و سه چیزی که انجام ندادم و سه چیزی که کاش از رسول خدا (صلی الله
علیه وآله وسلم) می‌پرسیدم : دوست داشتم خان? فاطمه را هتک حرمت نمی‌کردم
هر چند برای جنگ بسته شده شود ... .

جالب این است که برخی از علمای اهل سنت ، به خاطر حفظ آبروی ابوبکر ، روایت را این گونه تحریف می‌کند :
أما إنی ما آسى إلا على ثلاث فعلتهن ، وثلاث لم
أفعلهن ، وثلاث لم أسأل عنهن رسول الله صلى الله علیه وسلم . وددت أنى لم
أفعل کذا ، لخلة ذکرها . قال أبو عبید : لا أرید ذکرها .
قال : ووددت أنی یوم سقیفة ...
معجم ما استعجم - البکری الأندلسی - ج 3 - ص 1076 – 1077 .
آگاه باشید که
من بر سه چیز که انجام دادم غصه می خورم ؛ و سه چیز که انجام نداده ام ، و
سه چیز که دوست داشتم آن را از رسول خدا می پرسیدم .
دوست داشتم که من فلان کار را نمی کردم !!! به علتی که آن را ذکر کرد ؛
ابو عبیده می گوید : من نمی خواهم بگویم ابو بکر چه گفت ( ولی می دانم )...
تصحیح ضیاء المقدسی :
ضیاء‌ المقدسی که ذهبی در تذکرة الحفاظ ، ج4 ، ص1405 و 1406 ،
از وی با عناوین الإمام العالم الحافظ الحجة ، محدث الشام ، شیخ السنة ،
جبلاً ثقة دیّناً زاهداً ورعا عالماً بالرجال ، یاد می‌کند ، این روایت را
تصحیح کرده و می گوید :
هذا حدیث حسن عن أبی بکر .
الأحادیث المختارة ، ج10 ، ص88-90 .
این روایتی نیکوست از ابو بکر .
توثیق علوان بن داود البجلی :
ابن حجر عسقلانی و شمس الدین ذهبی ، بعد از نقل روایت پشیمانی
ابوبکر ، اشکال سندی کرده و می گویند : علوان بن داود البجلی منکر الحدیث
بوده است . ما در این جا به چند جواب اکتفاء می‌کنیم :
ابن حبان او را توثیق کرده است :
ابن حبّان ، در کتاب الثقات ، ج8 ، ص526 وی را توثیق کرده است که این خود بهترین دلیل بر وثاقت این شخص است .
توضیحی پیرامون شخصیت ابن حبان و متشدد بودن وی :
ممکن است کسی اشکال کند که ابن حبان از متساهلین بوده است و دقت لازم
را در توثیق روات به خرج نداده است که این اشکال با چند دلیل مردود است :
الف : ابن حبان سرچشمه شناخت ثقات :
خود ذهبی در کتاب الموقظة ، ص79 می‌گوید :
ینبوع معرفة الثقات ، تاریخ البخاری ، وابن أبی حاتم وإبن حبان .
سرچشمه شناخت افراد مورد اطمینان کتاب تاریخ بخاری و ابن ابی حاتم و ابن حبان است .
در حقیقت ذهبی می‌خواهد بگوید که اگر می‌خواهید افراد ضعیف را از
ثقه تشخیص دهید ، من شما را راهنمایی می‌کنم که به کسانی همچون ابن حبان
مراجعه کنید ؛ چرا که او سرچشمه شناخت ثقات است .
این نشان می‌دهد که ابن حبان از نظر علمی در جایگاه رفیعی قرار دارد .
ب : ابن حبان از متشددین است :
بر خلاف آن‌چه برخی ادعا کرده‌اند ، ابن حبان ، مشهور به سخت‌گیری در توثیق است . خود ذهبی در میزان الإعتدال در باره او می‌گوید :
ابن حبان ربما قصب الثقة حتی کأنه لا یدری ما یخرج من رأسه .
میزان الإعتدال ، ج1 ، ص274 ، ترجمه افلج بن یزید .
ابن حبان گاهی آن قدر به شخص مورد اطمینان اشکال می گیرد ، انگار که نمی داند این چه حرف هایی است که در مورد او می زند !!!
و نیز سیوطی در تدریب الراوی به نقل از ابن حازم ، در جواب این مطلب که ابن حبان از متساهلین است ، می‌گوید :
وما ذکر من تساهل ابن حبان لیس بصحیح فإن غایته أنه
یسمی الحسن صحیحا فإن کانت نسبته إلى التساهل باعتبار وجدان الحسن فی
کتابه فهی مشاحة فی الاصطلاح وإن کانت باعتبار خفة شروطه فإنه یخرج فی
الصحیح ما کان راویه ثقة غیر مدلس ... ولأجل هذا ربما اعترض علیه فی جعلهم
ثقات من لم یعرف حاله ولا عتراض علیه فإنه لا مشاحة فی ذلک .
تدریب الراوی ، ج1 ، ص108 .
آنچه که در
مورد تساهل ابن حبان گفته شده است ، درست نیست ؛ زیرا نهایت چیزی که گفته
شده است آن است که وی روایت حسن را صحیح می شمارد ؛
اگر مقصود از تساهل وی این باشد که در کتاب او روایات حسن یافت شده است ،
این تنها اشکال در اصطلاح ابن حبان است ( و نه به خود وی ) و اگر از این
جهت به او اشکال شود که او شرط صحت را سبک گرفته است ؛ زیرا او در کتاب
صحیح خویش از راویان مورد اطمینان غیر مدلس روایت کرده است ( و شرط بخاری
و مسلم در مورد ملاقات و یا احتمال آن را مد نظر قرار نداده است ) به این
علت عده ای به او اشکال کرده اند که او کسی را که مجهول است توثیق کرده
است !!! ؛ اما بر او اشکالی نیست ( نظر او درست است ) ؛ زیرا این کار وی
سبب اشکال بر او نمی شود .

هر منکر الحدیثی ، ضعیف نیست :
این که هر منکر الحدیثی ضعیف نیز باشد ، قابل قبول نیست ؛ چرا که این اصطلاح را در باره بسیاری از ثقات نیز به کار برده‌اند .
ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان در ترجمه حسین بن فضل البجلی می‌گوید :
فلو کان کل من روى شیئاً منکراً استحق أن یذکر فی الضعفاء لما سلم من المحدثین أحد .
لسان المیزان ، ج2 ، ص308 .
اگر بخواهیم هر کسی که روایت منکری را نقل کرده است ، در ضعفا بیاوریم هیچ یک از روایت کنندگان سالم نخواهد ماند .
و ذهبی در میزان الإعتدال در ترجمه احمد بن عتاب المروزی می‌گوید :
ما کل من روی المناکیر یضعّف .
میزان الإعتدال ، ج1 ،‌ ص118 .
هر کسی که روایت منکر نقل کند تضعیف نمی شود .
بخاری ، از منکر الحدیث ، روایت نقل کرده است :
محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح‌ترین کتاب اهل سنت بعد از قرآن ، روایات
بسیاری را از کسانی نقل کرده است که همان اشخاص از کسانی هستند که اصطلاح
«منکر الحدیث» در باره آن به کار برده شده است . این عده ، بیش از آن است
که بتوان همه را در این جا ذکر کرد ؛ اما به اختصار به چند نمونه اشاره
می‌کنیم :
1. حسان بن حسان : ابن أبی حاتم در باره او می‌گوید :
منکر الحدیث .
و ابن حجر می‌گوید :
روی عنه البخاری .
مقدمه فتح الباری ، ص394 .
2 . احمد بن شبیب بن سعید الحبطی : ابوالفتح الأزدی در باره او می‌گوید :
منکر الحدیث غیر مرضی ، روی عنه البخاری .
مقدمه فتح الباری ، ص383 .
منکر الحدیث است و مقبول نیست !!! اما بخاری از او روایت نقل کردهاست
3 . عبد الرحمن بن شریح المغافری : ابن سعد در باره او می‌گوید :
منکر الحدیث .
طبقات ابن سعد ، ج7 ، ص516 .
ولی در عین حال بخاری از وی روایت نقل کرده است .
مقدمه فتح الباری ، ص416 .
4 . داود بن حصین المدنی : ساجی در باره او می‌گوید:
منکر الحدیث متهم برأی الخوارج
با این حال بخاری از وی در صحیحش روایت نقل می‌کند .
مقدمه فتح الباری ، ص399 .
در نتیجه ، روایت از نظر سندی هیچ مشکلی ندارد و «منکر الحدیث» بودن علوان بن داود ، ضرری به صحت روایت نمی زند .
منابع شیعه:
در باره شهادت صدیقه شهیده ،
روایات فراوانی در کتاب‌های شیعه وجود دارد که حتی می‌توان در این باره
ادعای تواتر کرد ، ما در این جا به جهت اختصار فقط به دو روایت اشاره
می‌کنیم :
«سلیم بن قیس» به نقل از «سلمان فارسى» آورده است:
فقالت فاطمة علیها السلام : یا عمر ، ما لنا ولک ؟
فقال : افتحی الباب وإلا أحرقنا علیکم بیتکم . فقالت : ( یا عمر ، أما
تتقی الله تدخل على بیتی ) ؟ فأبى أن ینصرف . ودعا عمر بالنار فأضرمها فی
الباب ثم دفعه فدخل .

کتاب سلیم بن قیس ، تحقیق اسماعیل انصارى، ص 150 .
... حضرت
زهرا(علیها السلام) فرمود: اى عمر، ما را با تو چه کار است؟ جواب داد: در
را باز کن و گرنه خانه تان را به آتش مى کشیم! فرمود: اى عمر، از خدا نمى
ترسى که به خانه من وارد مى شوى؟! ولى عمر ابا کرد از این که برگردد. عمر
آتش طلبید و آن را بر در خانه شعله ور ساخت و سپس در را فشار داد و باز
کرد و داخل شد... .

مرحوم کلینی در کافی می‌نویسد :
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنِ الْعَمْرَکِیِّ بْنِ
عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ (علیه
السلام) قَالَ : إِنَّ فَاطِمَةَ (علیها السلام ) صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ
...
الکافی، الشیخ الکلینی ، ج‏1، ص 458 ، باب مولد الزهراء فاطمه علیها السلام ، ح2 .
ترجمه روات :
1 . محمد بن یحی ، شیخ مرحوم کلینی رضوان الله علیهما :
مرحوم نجاشی در باره وی می‌فرماید :
محمد بن یحیى أبو جعفر العطار القمی ، شیخ أصحابنا فی زمانه ، ثقة ، عین ، کثیر الحدیث ، له کتب .
رجال النجاشی ، النجاشی ، ص 353 .
2 . العمرکی بن علی :
مرحوم نجاشی در باره وی می‌گوید :
العمرکی بن علی أبو محمد البوفکی وبوفک قریة من قرى نیشابور . شیخ من أصحابنا ، ثقة ، روى عنه شیوخ أصحابنا .
رجال النجاشی ، النجاشی ، ص 303 .
3 . علی بن جعفر :
شیخ طوسی در باره وی می‌فرماید :
علی بن جعفر ، أخو موسى بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام ، جلیل القدر ، ثقة .
الفهرست ، الشیخ الطوسی ، ص 151 .

   مدیر وبلاگ
جواب دادن به شبهه ها
من فردی هستم که خود را نوکر مهدی می نامم عاشق مهدی اما دلش را خیلی شکستم امیدوارم که منتقم آل عبا بیاید و از قاتلین مادر انتقام بگیرد به امید آن روز صلوات...
نویسندگان وبلاگ -گروهی
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :24
بازدید دیروز :3
کل بازدید : 209218
کل یاداشته ها : 43


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ